Xavier Faus, al mig, durant la presentació |
Però aquestes mentides només formen part de la pobresa personal del
senyor Rosell; hi ha un aspecte molt més important, el moral. Ja no
sobre si s’ha de signar un acord multimilionari amb una dictadura, sinó
el paper que hi juguen els altres elements presents a la samarreta del
Barça. Tots els partidaris de l’acord s’han afanyat a espolsar-se els
escrúpuls de sobre, tot argumentant que UNICEF recolza l’acord. A més,
afegeixen convençuts, que si la FIFA li atorga la organització del
Mundial de futbol de 2022 i la FIA fa uns anys que hi té un Gran Premi
del circuit mundial de la Fòrmula 1, no pot ser tot plegat pas tan
dolent. La realitat, però, sempre té dues cares, i la visible està sent
hipòcrita i interessada. La FIFA i la FIA hi tenen negocis (és el què
són) per la mateixa manca d’escrúpuls que el FC Barcelona està
demostrant. La qüestió és que si donem per vàlid aquest argument, a més
d’assumir la nostra pobresa ètica i moral, acceptem que el Barça és
exactament el mateix que la colla de sàtrapes de la FIFA o la gentussa
tronada de la FIA. Res més lluny de la realitat, fins ara. El Barça
pretenia conservar uns valors de germanor i bondat que tenen el seu
màxim exponent en UNICEF.
També
s’ha dit reiteradament que Nike fa ja 12 anys que és present a la
samarreta del Barça. D’acord, i tots sabem que són una colla de negrers a
la moderna, però els qui assenyalen aquesta veritat l’han de completar,
i no ignorar que la seva posició a la samarreta ha estat sempre
secundària, que l’hem acceptada amb naturalitat perquè ja hi havia hagut
altres logotips: el de Kappa, i abans i tot, el de Meyba. Cal sumar-hi,
però, una altra veritat. Per molt dur que resulti pensar-ho,
l’explotació infantil té un doble fil perillosíssim, i és que treure
d’un dia per l’altre els nens de les fàbriques seria fer-los sortir del
foc per caure a les brases. El destí d’aquests nens l’endemà seria, molt
probablement, dedicar-se a recolir porqueria en abocadors per vendre-la
com a xavalla, per exemple. Amb la conseqüència evident de patir un
risc enorme de contraure una infinitat de malalties de tot tipus. En el
cas de les nenes, les coses es poden posar encara pitjor. La prostitució
és una realitat: el món està ple de gent sense escrúpuls (je! De nou
els escrúpuls!) que no posa pegues a aquesta activitat, i no cal ni
parlar de les conseqüències, ja no només psicològiques, sinó en forma de
malaltia. En forma de SIDA, sobretot. I això no és, ni de bon tros, una
defensa del què fa Nike,vull deixar-ho molt clar. Tampoc és dramatisme
gratuït. És la dolorosa veritat que ens obliga a entendre que no podem
comparar un fet i un altre. Perquè l’endemà de la fi de l’emirat a
Qatar, si es fan bé les coses, és un procés, més curt o més llarg, cap a
un sistema de llibertats.
El Gran Premi de la F1 dura un cap de setmana. El Mundial de futbol durarà un mes. El Barça, en canvi, lluirà durant cinc temporades, diumenge rere diumenge, un logotip que representarà una dictadura perillosa i convençuda. Serà d’una enorme ironia poètia si finalment el logotip d’UNICEF s’acaba recol·locant a la part posterior dels pantalons. És a dir, al cul. Perquè representarà per on s’acaba de passar la directiva de Rosell els valors del club del nostre cor, i perquè representarà la postura d’UNICEF en tot l’assumpte: d’esquenes i mirant cap a una altra banda.
L’organisme de la ONU ha de tenir, per força, els seus motius per
obviar la realitat i fer els ulls grossos, amb l’argument que Qatar
Foundation és una ONG, i de bona fe. Com diu aquella companyia, jo no sóc tonto,
i sé sobradament que a can UNICEF no es mamen el dit. I que, per tant,
si no engeguen el Barça a prendre pel sac és pels diners que els aporta i
pel rèdit que treuen d’aquesta vinculació per altres fonts. Això, però,
no justifica el seu suport al patrocini, i crec que representa una greu
contradicció ètica pel que se li suposa a la organització que fins ara
lluïa el Barça amb exclusivitatal pit de la samarreta. Ah, per cert, el
president de la FIFA, Joseph Blatter, va dir dimarts que, davant la
persecució de la homosexualitat al Qatar, el millor és que els gais que visitin el país durant el Mundial, “s’abstinguin de qualsevol activitat sexual”. Una gran referència, eh? Dóna per pensar-hi una mica.
El logotip de la fundació |
El Gran Premi de la F1 dura un cap de setmana. El Mundial de futbol durarà un mes. El Barça, en canvi, lluirà durant cinc temporades, diumenge rere diumenge, un logotip que representarà una dictadura perillosa i convençuda. Serà d’una enorme ironia poètia si finalment el logotip d’UNICEF s’acaba recol·locant a la part posterior dels pantalons. És a dir, al cul. Perquè representarà per on s’acaba de passar la directiva de Rosell els valors del club del nostre cor, i perquè representarà la postura d’UNICEF en tot l’assumpte: d’esquenes i mirant cap a una altra banda.
I no es tracta d’una qüestió econòmica. És sabut que les
negociacions reclamaven superar els 23 milions anuals, fins ara, rècord
de patrocini al futbol, però hi ha alternatives. Altres empreses segur
que estarien disposades a pagar-ne, per exemple, 25. I no caldria
associar-se a una dictadura. De fet, una part dels diners que Qatar
Sports Investment pagarà al Barça, correspondrà a un amistós anual. Fins
ara el Barça ja podia cobrar uns tres o quatre milions per disputar un
amistós en aquelles terres. Hem de preguntar-nos, doncs, si per un milió
o dos anuals, cinc o 10 en el total del contracte, val la pena
desestimar una marca comercial normal i un amistós anual, per lligar-se a
un emirat tronat i també un amistós anual. Resulta vergonyós,
intolerable i molt poc sensat. Rosell no només ven la samarreta del
Futbol Club Barcelona, sinó que ven l’ànima d’una afició i les engrunes
de dignitat que encara li quedaven al món del futbol.
També podeu llegir l'article a City Lights.
També podeu llegir l'article a City Lights.
No hay comentarios:
Publicar un comentario